Argumentation

God faglig argumentation

Når du skal overbevise læseren med din opgave, er det vigtigt, at du undervejs fører bevis for dine konklusioner – og det sker hele vejen igennem opgaven:

Det gælder både i det enkelte afsnit, hvor de uddybninger, du skriver netop er beviser for afsnittets delkonklusion, og i forhold til opgavens røde tråd, hvor de enkelte delkonklusioner tilsammen er bevis for opgavens samlede konklusion.

Den gode argumentation kan overordnet illustreres med følgende figur:

Hvordan, du konkret skal argumentere, afhænger af, hvem der er din modtager og i hvilke(t) fag, argumentet indgår (se evt. kommunikation).

Eksempel på argumentation i samfundsfaglig… (afventer materiale)

Eksempel på argumentation i dansk analyse.pdf

Eksempel på argumentation i kemi (afventer materiale)

Eksempel på argumentation i matematik (afventer materiale)

Styrkemarkører

I mange fag er det en god idé at skrive, i hvor høj grad delkonklusioner eller konklusion holder. Er det eksempelvis ‘helt sikkert’ eller ‘sandsynligt’? Kan det ‘tolkes’ som…, eller skal detforstås’ som…?

En faglig argumentation vil ofte vurdere forskellige beviser imod hinanden, så det er i de fleste fag ikke en svaghed i en argumentation, at du ikke stålsat holder fast i ét argument.

Øvelser og inspiration

Toulmins model