Kompetenceplan

Efter grundforløbet

Almene kompetencer:

  1. Kan tilegne sig viden alene og i samarbejde med andre.
  2. Kan præsentere faglig viden for andre.
  3. Kan skelne mellem forskellige niveauer for viden.

Personlige kompetencer:

  1. Kan planlægge sit hjemmearbejde inden for de aftalte tidsfrister.
  2. Kan deltage aktivt og konstruktivt i undervisningen.
  3. Kan udvise ansvarsfølelse over for fællesskabet.
  4. Kan vise respekt for andre i forskellige læringssituationer.

Efter 2.g

Almene kompetencer:

  1. Kan undre sig og stille spørgsmål med bevidsthed om forskellige taksonomiske niveauer: fx redegørelse, undersøgelse, analyse, vurdering, diskussion og perspektivering.
  2. Kan formulere faglige problemstillinger.
  3. Kan både mundtligt og skriftligt strukturere og formidle et fagligt stof med bevidsthed om kommunikationssituationen.
  4. Kan beherske forskellige arbejdsformer i såvel klasserummet som studierummet: fx individuelt arbejde, pararbejde, gruppearbejde, projektarbejde, eksperiment-/laboratoriearbejde, IT-baseret arbejde.
  5. Kan anvende IT i overensstemmelse med kravene i de enkelte fag samt til formidling og kommunikation.

Personlige kompetencer:

  1. Kan anvende en hensigtsmæssig studieteknik, herunder at planlægge sin forberedelse.
  2. Kan evaluere undervisningen konstruktivt.
  3. Kan reflektere over egen læring.
  4. Kan indgå i og deltage i demokratiske processer.

Efter 3.g

Almene kompetencer:

  1. Kan opstille og efterprøve hypoteser.
  2. Kan indsamle, få overblik over og tage kritisk stilling til informationer/et materiale.
  3. Har bevidsthed om genrekrav og argumentation i forbindelse med mundtlig, skriftlig og billedmæssig kommunikation.
  4. Har bevidsthed om forskellige former for tænkning: Konkret, abstrakt, logisk, kreativ, teknisk og kunstnerisk.

Personlige kompetencer:

  1. Har bevidsthed om forskellige læringsstrategier og kan anvende dybdelæring.
  2. Kan reflektere over, evaluere og korrigere egen indsats i undervisningen.
  3. Kan sætte sig mål – især i forhold til videregående uddannelse.